Rävstens stugby

Bokningsvillkor och betalning

Nedan finns information om sådant som är viktigt att känna till när man bor hos oss.

Villkoren är senast uppdaterade 2025-02-06

In/utcheckning

Du får i regel disponera stugan från kl. 13.00 ankomstdagen till kl. 12.00 avresedagen. Vid händelse som ligger utanför vår kontroll förbehåller vi oss rätten att flytta dig till likvärdigt boende.

När blir min bokning bindande?

När du bokar i vår webbokning går det omedelbart en bokningsbekräftelse/faktura till den e-postadress du angett i bokningen. Kontrollera att din bokningsbekräftelse/faktura inte hanterats som ett skräp i ditt e-postprogram. Din bokning blir bindande när du fått bekräftelsen samt betalat ett procentuellt förskott, då sådan ska erläggas, eller i övriga fall erlagt hela hyran.

Att bara låta bli att betala sin bokning är inte det samma som att avboka. Det är ganska vanligt att gäster glömmer betala i tid men ändå avser komma. Om du vet att du inte vill komma behöver du därför skicka ett meddelande till info(a)ravsten.se och ange bokningsnummer på den bokning du önskar avboka.

När ska jag betala?

Förskottet ska inkomma senast 14 dagar efter att du som gäst har bokat hos oss. Förskottet är 20 procent av den totala hyresavgiften, men lägst 100 kr. Förskottet avräknas från bokningens totala belopp. Senast 30 dagar innan ankomst skall slutbetalning för hela bokningen ha inkommit till oss.

Förskottet återbetalas inte vid eventuell avbokning så var noga med att boka de stugor du kommer nyttja. Läs mer under avbeställningsskydd nedan.

Bokning gjorda senare än 30 dagar innan ankomst skall betalas till fullo senast 14 dagar efter att du som gäst har fått bokningensbekräftelse/faktura. Om du bokar mycket nära din ankomst är Swish att föredra så vi hinner se att din betalning inkommit före ankomst.

Om förskott eller slutbetalning inte inkommer i tid kan du riskera förlora din bokning. Vi brukar påminna via e-post men det förutsätter att du läser dina e-postmeddelande och regelbundet kontrollerar din skräppostmapp. Även avbokningsbekräftelsen kommer riskera hamna i skräpposten.

Hur betalar jag?

Vi tillämpar förskottsbetalning som grundregel och du kan gärna betala med Swish om det är nära ankomsdagen. På din bokningsbekräftelse/faktura hittar du bankgironummer och Swishnummer och datum för betalning av förskott och slutbetalning.

Vad gäller om jag vill avboka?

Du avbokar skriftligen till oss via e-post. Avbeställes bokningen senare än 30 dagar före avtalad ankomst måste 90 procent av stughyran betalas om du inte lagt till avbeställningsskydd (läs mer nedan). Sker ingen avbeställning och det bokade objektet inte tas i anspråk av dig som har bokat har stugbyn rätt att tillgodoräkna sig det totala priset för bokningen. Ändringar som innebär annan tidpunkt eller objekt är att betrakta som avbeställning och ny bokning.

Avbeställningsskydd

Avbeställningsskydd kan erhållas och innebär att du i vissa fall kan avboka fram till dagen före ankomst. Kostnaden är 250 kr per stuga. Avbeställningsskyddet måste tecknas vid bokningstillfället för att gälla. Om du tecknar avbeställningsskydd kan du avboka fram till och med dagen före ankomst och få tillbaka hyran, med avdrag för avbeställningsskyddet och administrativ avgift (200 kr per stuga). Avbeställningsskyddet gäller enbart i samband med akut sjukdom eller olycksfall som drabbar dig själv, maka, sambo, familj eller medresenär, inkallelse till krigsmakten eller civilförsvaret och som kan styrkas av läkarintyg, myndighet eller försäkringsbolag.

Vilka rättigheter har jag som gäst?

Om vi inte tillhandahåller stugan/lokalen i utlovat skick eller vid rätt tidpunkt och inte heller kan erbjuda dig likvärdigt hyresobjekt, har du rätt att säga upp avtalet. Vi måste då återbetala allt det du har betalat till oss. Istället för att säga upp avtalet kan du begära att vi sätter ner hyran. Om du har klagomål skall dessa framföras till oss snarast möjligt. Fel, som uppstår under din vistelse, bör du anmäla omgående så att vi kan rätta till dem.

Vilka skyldigheter har jag som gäst?

Du ansvarar för att läsa igenom din bokningsbekräftelse och säkerställa att datum stämmer och att rätt stuga eller lokal finns med på din bokning.

Du måste vårda stugan väl och följa de bestämmelser som gäller. Du ansvarar själv för alla skador som uppstår på stugan och dess inventarier genom att du eller någon i ditt sällskap varit vårdslös. Du ansvarar också för att alla som bor eller befinner sig i din stuga följer stugbyns ordningsregler vad gäller tystnad m.m. Bryter du mot ordningsreglerna har vi rätt att ta ut en störningsavgift som motsvarar de kostnader vi pålagts i samband med detta.

Du får inte använda stugan till något annat än vad som avtalats vid bokningen. Ej heller låta fler personer övernatta än vad som uppgivits vid bokningstillfället. Du måste städa stugan enligt instruktion. Om du inte gör detta kommer städning att utföras på din bekostnad till ett pris av 2000 kr per stuga.

Vilka försäkringar gäller?

Du som gäst ombesörjer själv det skydd du anser erforderligt såsom ansvars-, olycksfalls- och resgodsförsäkring.

Vi har ordnat resegaranti hos Kammarkollegiet

Att vi har ordnat med resegaranti innebär att du kan få ersättning om någon del av din paketresa eller sammanlänkade researrangemang blir inställd om vi skulle drabbas av insolvens.

Att vi har ordnat med resegaranti betyder att du har rätt till ersättning för den del av paketresan eller sammanlänkade researrangemanget som vi ansvarar för och som inte har fullgjorts.